Het belang van een nieuwe vorm van pensioencommunicatie
Het is voor uw werknemers en diens partners belangrijk dat zij een volledig beeld hebben van hun persoonlijke situatie rondom het pensioen. Daarbij dient pensioencommunicatie verder te gaan dan puur informatie over de pensioenregelingen die voor hen gelden.
Essentieel in heldere pensioencommunicatie is de rol van de belangrijkste levensgebeurtenissen op de financiële situatie van uw medewerkers. Deze life events kunnen een grote impact hebben op de persoonlijke financiële (gezins)huishouding. Denk hierbij aan mooie ontwikkelingen zoals trouwen, het krijgen van kinderen en het kopen van een huis. Maar ook de mindere aspecten van het leven, zoals arbeidsongeschiktheid, baanverlies, oud worden of het overlijden van een partner hebben invloed op de financiële situatie.
Waarom de huidige pensioencommunicatie oplossingen niet werken
Wanneer we deze impactvolle levensgebeurtenissen naast de huidige manieren van pensioencommunicatie leggen, wordt al snel duidelijk dat daar iets mis gaat. We zien in de huidige praktijk bij werkgevers vaak een van deze twee vormen, die wij beschouwen als ‘pensioencommunicatie 1.0’ en ‘pensioencommunicatie 2.0’:
Pensioencommunicatie 1.0
In de basis verloopt veel pensioencommunicatie volgens een methode waarbij de werkgever de pensioenregeling uitlegt aan zijn / haar medewerkers. In het gesprek ligt de werkgever de bestaande pensioenregelingen toe, zodat de werknemer weet hoe de vork in de steel zit. Dit gaat echter niet verder dan toelichting op de zaken zoals ze zijn en houdt geen rekening met de specifieke behoeften en benodigdheden van de werknemer.
Pensioencommunicatie 2.0
Over tijd zien we een ontwikkeling naar een nieuwe vorm van pensioencommunicatie ontstaan. Hierbij verstrekt de werkgever meer en diepgaandere informatie over de pensioenregelingen aan de werknemer, maar let daarbij wederom niet op de persoonlijke wensen en behoeften van de medewerker. Pensioencommunicatie 2.0 is dan ook niet zo zeer een verbetering. De werkgever geeft in feite aan: ‘Hier is alle informatie die je kunt gebruiken, bepaal zelf welke informatie voor jouw situatie van toepassing is’.
Hoe dan wel? Hoog tijd voor pensioencommunicatie 3.0
Deze twee vormen van pensioencommunicatie doen dus tekort aan de belangrijke levensgebeurtenissen die de vele medewerkers mee zullen (gaan) maken. Ook mist hier ruimte voor de persoonlijke financiële situatie in het algeheel. Hoog tijd voor een nieuwe vorm van pensioencommunicatie dus, pensioencommunicatie 3.0!
Bij YincQ geloven we in een zeer concrete pensioencommunicatie, met maatwerk voor de medewerker. Het is van belang dat duidelijk wordt wat de werknemer aan netto pensioen zal hebben op welk moment, en hoe zeker dit zal zijn. Dat kan gerealiseerd worden door samen met de werknemer en diens (fiscale) partner een levensgebeurtenis-bestendig financieel plan op te stellen. Door duidelijk overzicht te creëren en inzicht te bieden in de persoonlijke financiële situatie weet de werknemer precies waar hij / zij aan toe is en worden zorgen weggenomen.
Persoonlijke begeleiding en prettige digitale hulpmiddelen zorgen voor financieel weerbare en wendbare medewerkers. Stapsgewijs doorlopen werknemers het proces, terwijl ze blijvend uitzicht hebben op een concreet eindresultaat. Zo zet u de werknemer in zijn kracht en toont u als werkgever daadwerkelijk goed werkgeverschap.
Meer weten?
Wilt u meer weten over deze benadering van de pensioencommunicatie? Bekijk dan onze pagina over de pensioencommunicatie en onze werkwijze op dat gebied.